fbpx

Hem > Tjänster > Kontorsmöbler och arbetsergonomi

Arbetsområdets möblering och ergonomi

Multifunktionskontorets olika funktioner

Arbetsmiljön har förändrats då kontorsrummen omvandlats till öppna kontorslandskap. Nuförtiden talas det om multifunktionskontor som bättre tjänar informationsarbetets krav, och löser öppna kontorslandskapens utmaningar. Det betyder att utrymmena planeras för olika arbetsuppgifter. Arbetstagarna har möjlighet att utnyttja ”tysta utrymmen” för distansmöten eller för arbetsuppgifter som kräver stor koncentration, använda ljudisolerade ”telefonboxar” för samtal utan att störa andra, eller umgås avslappnat med arbetskamraterna i mötesrum. Ett multifunktionskontor fyller med andra ord varierande krav som personer som jobbar i samma utrymmen har.

Ergonomiska möbler och utrustning

Vårt mål är att förbättra arbetsergonomin, oberoende om man arbetar på kontoret eller på distans, och förebygga sjukfrånvaron som är relaterade till dålig arbetsergonomi. Vi samarbetar även med arbetshälsovården. Arbetsplatsens ergonomi planeras utgående från användaren. Med justerbara möbler, såsom stolar och elbord, erhålles rätt arbetsposition och den kan även varieras under arbetsdagens gång. En statisk arbetsposition kan förorsaka sjukdomar i stöd- och motoriska organen. För mycket sittande stör blodcirkulationen, förorsakar muskelvärk och stör ämnesomsättningen. Vi rekommenderar ett justerbart elbord. När man arbetar stående sker viss rörelse och kroppen aktiveras ur vilotillstånd. På detta sätt kan energiförbrukningen tredubblas i positiv bemärkelse.

Det löns även att skaffa en ståmatta, som dämpar ledernas och ryggens belastning, samt aktiverar fotsulorna och vaderna. Aktivstolar, -bräden och kontorsbollar ger variation till en statisk arbetsposition och hjälper till att variera mellan sittande och stående under arbetsdagens gång. För att underlätta arbetet vid dataskärmen rekommenderas ett ergonomiskt tangentbord, central- eller vertikal mus och displaystativ.

Tips till distansarbete

Finn det ergonomiskt bästa alternativet åt dej från vårt urval.

Boka en kostnadsfri provanvändning:

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Obs! Vi levererar till Österbotten och Södra Österbotten.

Arbetsergonomin bör även beaktas i andra utrymmen än enbart vid arbetsbordet. Till exempel är företagens palaver- och konferensutrymmen ofta i flitig användning, och ergonomin skall ej heller glömmas där. Konferensrum planeras i multifunktionskontoren för att betjäna olika mötesbehov. Det kan vara fråga om ljudisolerade reträttutrymmen för några personer eller mera traditionellt möblerade mötesrum. När man ofta vistas flera timmar av arbetsdagen i mötesrum, är det bra att beakta både den fysiska och kognitiva ergonomin. Konferensutrymmen bör planeras med behaglig akustik, de skall ha en god belysning och bekväma stolar. I långa möten kan man upprätthålla vakenhetsnivån med ett justerbart konferens-elbord, så att man emellanåt kan byta till en aktivare arbetsposition. På korta möten kan man använda aktivstolar eller -bollar i stället för vanliga stolar.

Visste du?

Den fysiska ergonomin betraktar relationen mellan människokroppen och den fysiologiska belastningen.

Den kognitiva ergonomin i informationsarbetet betraktar människans iakttagelseförmåga samt minnes-, uppfattnings- och tankeförmåga.

Genom att stå tre timmar under dagen i ett års tid, förbrukar du lika mycket energi som på 10 maratonlopp.

Möbler för restaurang/cafeteria och pausutrymmen

Pausutrymmen för personalen är en viktig del av arbetsvälbefinnandet. Där samlas man under arbetsdagen för uppfriskning med kaffe, övriga drycker och måltider. Inspirerande paus- och uppfriskningsutrymmen är en attraktivitetsfaktor åt personalen. Med god planering ökar de arbetets effektivitet och produktivitet.

Från oss får du ett stort urval av:

Du kan också skaffa möbler med leasing-avtal!

Akustiken dvs en angenäm ljudvärld

I arbetsmiljön uppstår det lätt buller, som gör att koncentrationen lider. Ett konstant buller på arbetsplatsen kan leda till stress och trötthet. Det finns dock medel att styra distraktionsfaktorer med hjälp av inredningen. Genom att införa uppmjukande och ljudisolerande element i kontoret kan man öka på arbetsron och trivseln. Hårda ljudreflekterande ytor kan mjukas upp med att installera akustikplattor eller -paneler i väggar och tak. Skärmar som monteras fast i arbetsborden eller är fristående skapar integritet och delar på utrymmen mellan arbetstagare.
Akustikprodukter används även som blickfångare vid sidan av deras ljudisolerande nytta. Man kan trycka företagets logo, egna bilder eller konst på akustikskivorna. Med tredimensionella paneler får man intressanta ytor och med akustikarmaturer minskas till exempel buller som uppstår vid konferensbord. Mjukgörande textiler, såsom mattor och gardiner, färdigställer arbetsutrymmets inredning.

Belysning

Belysningen är en av de viktigaste ergonomiska faktorerna i arbetsmiljön; den borde anpassas efter arbetsuppgifter och användares krav. Med en god belysning ökas personalens koncentration, trivsel samt arbetets produktivitet och trygghet. Ljuskällan skall vara kvalitativ, ljusets färgåtergivning god och färgnyansen behaglig och ändamålsenlig. Ljuset får ej vibrera eller orsaka sidoreflexioner.

Belysningen under arbetsdagen har stor betydelse för att forma rätt dygnsrytm för välbefinnandet. Ljusets färgnyans bör kunna justeras enligt dygnstid: Under kontorstid (816) får ljuset till sin nyans vara kallare (>4000 K), och igen när det arbetas på kvällen förbereder en varmare nyans (<4000 K) kroppen för sömn.

Såhär förbättrar du arbetsmiljöns belysning lätt

Såhär har vi lyckats

VILPE Oy satsar på arbetsergonomi

VILPE Oy (tidigare SK Tuote) är ett inhemskt familjeföretag som grundats år 1975, och vars huvudkontor ligger i Korsholm. Företaget har dotterbolag i Ryssland, Polen, Ukraina, Sverige och Baltikum. VILPE är banbrytare inom byggnadsindustrin som utvecklar och tillverkar innovativa och hållbara produkter för olika behov inom bygg- och takkonstruktioner. Företaget har en stark vilja att utvecklas och växa, varav berättar företagets över 30 patenterade produktlösningar. För tillfället sysselsätter VILPE sammanlagt cirka 90 personer.

Vi representerar

Kaffemaskin leasing

Vi erbjuder kaffemaskiner med leasingavtal. Leasingavtal, alltså att hyra en kaffemaskin, är ett förnuftigt alternativ om företaget inte vill använda en stor summa pengar på en gång för att köpa maskinen. Hyran kan dessutom dras av i beskattningen.

Leasingperioden för kaffemaskinen är 1–5 år, varefter kunden om så önskas kan förlänga avtalet med ett år i taget eller köpa maskinen. Vi kan även erbjuda kunden en ny kaffemaskin. Alternativt kan vi efter leasingperiodens slut hämta maskinen kostnadsfritt från kunden. Leasingpriset inkluderar endast den månatliga hyran för kaffemaskinen, inte råvaror.

Kahviautomaatti leasing

Tarjoamme kahvilaitteita leasing-sopimuksella. Leasing-sopimus eli kahvikoneen vuokraaminen on järkevä vaihtoehto, mikäli yritys ei halua käyttää suurta summaa kerrallaan laitteen hankintaan. Vuokran voi lisäksi vähentää verotuksessa.

Kahvikoneen leasing-aika on 1–5 vuotta, minkä jälkeen asiakas voi halutessaan jatkaa sopimusta vaikka vuodeksi kerrallaan tai lunastaa laitteen omakseen. Voimme myös tarjota asiakkaalle uuden kahvilaitteen. Vaihtoehtoisesti voimme sopimusajan päätyttyä noutaa laitteen veloituksetta pois asiakkaan luota. Leasing-hinta sisältää ainoastaan kahvilaitteen kuukausivuokran, ei raaka-aineita.

Lämna dina kontaktuppgifter!

Reservera en gratis kartläggning!

Varaa ilmainen kartoitus!