Service för multifunktionsapparater

Underhållsavtal – bekymmersfri driftsäkerhet för multifunktionsapparater

Underhållstjänster handlar inte bara om reparationer, utan är en viktig del av en smidigt fungerande vardag. Med ett underhållsavtal får du tryggheten i att hjälp finns tillgänglig snabbt, professionellt och utan oväntat höga kostnader. Tack vare regelbundet underhåll kan apparaternas livslängd förlängas avsevärt. Ekman Systems underhållstjänst är utformad för att förutse, förebygga och lösa alla problem relaterade till våra multifunktionsapparater.

Hur fungerar underhållstjänsterna?

Vi verkar lokalt i Vasaområdet och är snabbt och personligt tillgängliga. När du kontaktar vår underhållstjänst får du direkt kontakt med våra servicetekniker eller den säljare som sålde dig multifunktionsapparaten, och som ser till att ärendet går vidare. Vid service och reparation håller våra servicetekniker dig personligen uppdaterad. Vi erbjuder högkvalitativ service både på finska och svenska. I samband med köpet av din multifunktionsapparat erbjuder vi möjligheten att bli en serviceavtalskund, vilket garanterar en bekymmersfri och smidig vardag tillsammans med oss.

Vad ingår i serviceavtalet?

Ekman Systems serviceavtal för multifunktionsapparater omfattar konsultation, regelbunden service, reservdelar och färg – i praktiken allt utom utskriftsmaterial. Serviceavtalet är ett bekymmersfritt sätt att säkerställa multifunktionsapparatens driftsäkerhet. Apparaterna kan även kopplas till ett fjärrhanteringssystem som gör det möjligt för oss att övervaka enhetens funktion och agera proaktivt vid servicebehov. Detta sparar avsevärt med tid för kunden. Systemet möjliggör till exempel automatisk leverans av färg när nivån är låg. Genom systemet får vi även tillgång till mätaruppgifter för fakturering, det vill säga hur många svartvita och färgutskrifter som tagits med apparaten. Med hjälp av fjärrövervakning kan vi förutse behovet av service och eventuella reservdelar. Om service eller reparation kräver att apparaten flyttas till vår verkstad, tillhandahåller vi vid behov en ersättningsapparat.

Fördelar med ett serviceavtal

Ett serviceavtal medför många fördelar, såsom snabbast möjliga hjälp. Felanmälningar som görs på förmiddagen strävar vi efter att åtgärda samma dag, medan fel som anmäls på eftermiddagen hanteras senast följande förmiddag. Dessa detaljer överenskoms närmare i samband med att serviceavtalet ingås. Den typiska responstiden är 4–6 timmar. För avtalskunder garanterar vi den snabbaste möjliga responstiden, eftersom deras serviceärenden alltid prioriteras.

Ekman Systems har nästan 40 års erfarenhet av service av multifunktionsapparater och vi känner till både apparaterna och tillverkarnas anvisningar i detalj. Tack vare detta kan de flesta mindre fel lösas redan via telefonkonsultation. Till exempel snedmatat papper eller fläckar på utskriften kan bero på enkla orsaker som kan åtgärdas snabbt genom telefonsupport.

Regelbunden service förlänger apparaternas livslängd. Vi för noggranna register över varje avtalskunds apparater: vilka delar som har bytts ut, vilka problem som tidigare uppstått och vad som bör servas förebyggande vid nästa besök. Om exempelvis utskrifter visar ränder åtgärdar vi inte bara felet, utan kontrollerar också andra delar och ser till att multifunktionsapparaten rengörs noggrant. Vi använder alltid originalreservdelar och följer apparaternas servicehistorik, så att varje åtgärd är en del av en större helhet.

Serviceavtalet möjliggör också ekonomisk förutsägbarhet. Om det till exempel är känt att utskriftsvolymen är 10 000 sidor per månad, kan serviceavtalet användas som underlag för årsbudgetering. Serviceavtalet fungerar i praktiken som en försäkring. När ett fel uppstår ser Ekman Systems till att det åtgärdas snabbt och professionellt. Som avtalskund behöver du inte fundera på vad reparationerna kostar eller hur snabbt någon kan komma. När en multifunktionsapparat omfattas av ett serviceavtal är det vårt ansvar att se till att den fungerar.

Servicehjälp även utan avtal

Alla multifunktionsapparater som köpts från Ekman Systems servas vid behov även utan serviceavtal. I sådana fall överenskoms åtgärder och kostnader separat för varje tillfälle, vilket kan förlänga service- och reparationsprocessens varaktighet något. Om du i efterhand är intresserad av ett serviceavtal kan du diskutera saken med våra säljare. Då utförs en inspektionsservice på apparaten, varefter det bedöms om ett serviceavtal fortfarande kan erbjudas.

Datasäkerhet och ansvar

Vid service beaktar vi även datasäkerheten. Arbeten som lagrats i apparaterna raderas automatiskt efter varje utskrifts- eller skanningsjobb, eftersom hårddisken i multifunktionsapparaten endast fungerar som ett tillfälligt minne, inte som permanent lagring. Det innebär att man till exempel vid en grundservice inte behöver oroa sig för att separat ta bort data.

När multifunktionsapparaterna når slutet av sin livscykel ansvarar vi för deras miljövänliga återvinning samt för korrekt radering av all möjlig data. Vi tömmer och formaterar hårddiskarna i enlighet med tillverkarens anvisningar. Om apparaten skrotas tas hårddiskarna bort helt och förstörs separat.

När servicen fungerar, fungerar allt

Ett serviceavtal ger förutsägbarhet, trygghet och driftsäkerhet under hela multifunktionsapparatens livscykel. Ekman Systems finns verkligen nära – snabbt, sakkunnigt och med förståelse för vardagen. När servicen fungerar, fungerar vardagen.

Vill du veta mer om serviceavtal eller servicetjänster för multifunktionsapparater? Tveka inte att kontakta oss – våra experter hjälper dig gärna!

Mats Sparv

Multifunktionsapparater

Kahviautomaatti leasing

Tarjoamme kahvilaitteita leasing-sopimuksella. Leasing-sopimus eli kahvikoneen vuokraaminen on järkevä vaihtoehto, mikäli yritys ei halua käyttää suurta summaa kerrallaan laitteen hankintaan. Vuokran voi lisäksi vähentää verotuksessa.

Kahvikoneen leasing-aika on 1–5 vuotta, minkä jälkeen asiakas voi halutessaan jatkaa sopimusta vaikka vuodeksi kerrallaan tai lunastaa laitteen omakseen. Voimme myös tarjota asiakkaalle uuden kahvilaitteen. Vaihtoehtoisesti voimme sopimusajan päätyttyä noutaa laitteen veloituksetta pois asiakkaan luota. Leasing-hinta sisältää ainoastaan kahvilaitteen kuukausivuokran, ei raaka-aineita.