Service för kaffemaskiner

För många företag är en kaffemaskin mer än bara en bekvämlighet – den är en del av vardagen, personalens trivsel och till och med den dagliga verksamheten. Därför är det avgörande att maskinen fungerar pålitligt. Ekman Systems erbjuder inte bara högkvalitativa kaffemaskiner, utan ser också till att de förblir i gott skick under hela sin livslängd.

Bland de frågor som ofta uppstår i samband med anskaffning av kaffemaskiner finns också funderingar kring service: hur smidigt och snabbt fungerar servicen i praktiken om det uppstår problem med kaffemaskinen?

Lokal service – snabbt och tvåspråkigt

Ekman Systems erbjuder lokal service, vilket i praktiken betyder att vår servicetekniker vid behov kan vara på plats hos kunden redan inom en timme från att vi blivit kontaktade. Särskilt för våra avtalskunder svarar vi alltid så snabbt som möjligt på servicebehov. Vårt huvudkontor finns i Vasa, men vi är verksamma i hela Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten. Vi känner alla våra kunder och deras utrustning väl – och just därför kan vi agera både snabbt och proaktivt. När vår servicetekniker inte behöver resa till exempel från södra Finland, kan vi erbjuda snabb och effektiv service.

Snabb respons är dock inte den enda fördelen. För oss är det också viktigt att erbjuda personlig service i varje situation. Om det uppstår ett problem med kaffemaskinen eller något väcker frågor, kan du kontakta oss direkt – utan mellanhänder eller att fylla i formulär på nätet. Vi erbjuder service smidigt både på finska och svenska.

Vad innebär ett serviceavtal i praktiken?

De flesta av våra kunder väljer att teckna ett serviceavtal i samband med kaffemaskinen, eftersom det erbjuder många fördelar. Ett serviceavtal innebär inga dolda kostnader – det handlar om trygghet och kontinuitet i det dagliga arbetet. När avtalet är i kraft lagras all information om utrustningen i vårt system. Med hjälp av servicehistoriken vet vi exakt vilka åtgärder som tidigare har utförts, vilket i sin tur gör framtida service snabbare och smidigare.

Serviceavtalet innebär att vi garanterar att kaffemaskinen kan användas utan längre avbrott. Om det uppstår ett fel som kräver mer omfattande reparation på verkstaden, levererar vi alltid en ersättningsmaskin. Vid mindre fel strävar vi efter att åtgärda dem direkt på plats. I de flesta fall kan detta göras snabbt och effektivt – ofta redan samma dag.

Regelbunden service håller maskinen i gott skick – och kaffesmaken på topp

Serviceavtalet inkluderar även regelbundna servicebesök, vars frekvens beror på vilken typ av maskin som används och vilket serviceavtal som gäller. Till exempel underhålls bönmaskiner på vissa platser varje månad, på andra varannan månad. I samband med dessa besök rengör vi maskinen och kontrollerar dess funktion. Som kund behöver du inte förbereda dig särskilt inför dessa besök – vi sköter allt så diskret och smidigt som möjligt.

Vissa kaffemaskiner kräver även en årlig service. Vi informerar i god tid om hur lång den tar, så att det är lätt att förbereda sig. Vi försöker alltid planera in servicen till en tidpunkt då till exempel morgonkaffet redan har hunnit drickas. När man vet i förväg när årsservicen sker, kan man till exempel förbereda kaffe i termos under tiden. Årsservicen tar beroende på situation cirka 1,5 timmar. Reservdelar som behövs i samband med årsservicen ingår i serviceavtalet och faktureras inte separat.

Regelbunden service är inte bara en teknisk åtgärd – den har en direkt inverkan på kaffets kvalitet, särskilt i bönmaskiner där bönorna innehåller mycket fett. En maskin som inte rengörs påverkar både smaken och maskinens livslängd.

Kan man serva kaffemaskinen själv?

Den dagliga användningen kräver viss enklare egen skötsel för vissa maskiner. Till exempel behöver bönmaskiner en lätt daglig rengöring som bör utföras av användaren själv. Allt annat – såsom mer omfattande rengöring, mekaniskt underhåll och byte av reservdelar – sköts av Ekman Systems.

Hur går ett servicebesök till?

Om det uppstår problem med kaffemaskinens funktion får du direktkontakt med vår servicetekniker via vår servicekanal. Vid telefonkonsultationen ber vi först om information om vilken maskin det gäller. Maskinens namn hittas oftast enkelt på frontpanelen. Därefter kartlägger vi situationen, packar med eventuella reservdelar och kommer för att utföra service eller reparation.

Servicen görs på plats i den mån det är möjligt. Om maskinen kräver en mer grundlig reparation på verkstaden tar vi med den och kontaktar dig personligen för att informera om felets orsak, den uppskattade reparationstiden och hur ärendet fortskrider. Under tiden levererar vi en ersättningsmaskin.

Låt oss ta hand om servicen – kontakta oss och hör mer om våra service­tjänster!

Timo Rajala

Kaffemaskiner

Joakim Söderholm

Kundbetjäning, lager

Kahviautomaatti leasing

Tarjoamme kahvilaitteita leasing-sopimuksella. Leasing-sopimus eli kahvikoneen vuokraaminen on järkevä vaihtoehto, mikäli yritys ei halua käyttää suurta summaa kerrallaan laitteen hankintaan. Vuokran voi lisäksi vähentää verotuksessa.

Kahvikoneen leasing-aika on 1–5 vuotta, minkä jälkeen asiakas voi halutessaan jatkaa sopimusta vaikka vuodeksi kerrallaan tai lunastaa laitteen omakseen. Voimme myös tarjota asiakkaalle uuden kahvilaitteen. Vaihtoehtoisesti voimme sopimusajan päätyttyä noutaa laitteen veloituksetta pois asiakkaan luota. Leasing-hinta sisältää ainoastaan kahvilaitteen kuukausivuokran, ei raaka-aineita.