Citec Oy: Monitoimilaitteiden palvelusopimuksella säästetään resursseja

Julkaistu 11.2.2019


Citec Oy on johtava teknologia-alan konsultointiyhtiö, jonka erikoisosaamista on monialainen laitossuunnittelu, tuotesuunnittelu ja tekninen dokumentaatio. Yhtiön vaikuttavuus näyttäytyy globaalien projektien ja innovaatioiden myötä ihmisten elinympäristössä lähes kaikkialla maailmassa, yli 120:ssa maassa. Citecin pääkonttori sijaitsee Vaasassa, mutta yhtiöllä on toimipisteitä myös muualla Suomessa sekä lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Ranskassa, Saksassa, Venäjällä, Intiassa ja Saudi-Arabiassa. Citec työllistää yli tuhat asiantuntijaa kolmestakymmenestä eri kansallisuudesta. Suomessa työntekijöitä on viisisataa, joista Vaasan toimipisteessä työskentelee noin puolet.

Kansallisella tasolla Citecin toiminta on hajautunut Vaasan pääkonttorin lisäksi Helsinkiin, Tampereelle, Turkuun, Ouluun ja Pietarsaareen. On tärkeää, että dokumentinhallinta eri toimipisteiden välillä on helppoa ja joustavaa. Yhteistyökumppanuus Ekman Systemsin kanssa mahdollistaa tämän. 


Joustavalla palvelusopimuksella säästetään resursseja

Ekman Systems on toimittanut monitoimilaitteet lähes kaikkiin Citecin Suomen toimipisteisiin. Yritysten välinen yhteistyö on jatkunut jo viiden vuoden ajan. Citecin monitoimilaitteista ja service-deskistä vastaava Vaasan toimipisteessä työskentelevä Harri Viertola toteaa, että Ekman Systemsin kanssa toimiminen mahdollistaa toiminnan joustavuuden: laitteita voidaan lisätä, vähentää tai siirtää tarpeen ja käyttöasteen mukaan.

– Yhteistyö on toiminut todella hyvin. Meillä on tällä hetkellä Ekman Systemsin kanssa sellainen sopimus, että voimme hyvin joustavasti muokata laitekokoonpanoamme. Jos tarpeessa tapahtuu muutoksia, niin voimme joko lisätä tai vähentää kapasiteettia. Sopimus on siis hyvin dynaaminen ja siksi meille erittäin hyvä.

Viertolan mukaan yhteistyö Ekman Systemsin kanssa on kustannustehokasta, sillä yritys ei maksa mistään turhasta.

– Kustannus muodostuu sen mukaan, mitä me tulostamme. Sopimus, joka meillä on Ekman Systemsin kanssa, ei ole leasing-sopimus, vaan palvelusopimus. Siinä on se vissi ero. Tietenkin tällaisia palvelusopimuksia me pyrimme mieluummin tekemään, koska ne ovat kattavampia ja saamme kokonaispalvelun yhdestä paikasta. Tämä sitoo esimerkiksi minun aikaani huomattavasti vähemmän.

Viertola mainitsee, että yhtenäinen laitekanta tehostaa ja helpottaa toimintaa. Kaikki Citecin monitoimilaitteet ovat käyttöliittymältään samanlaisia, jolloin niiden käyttö on helppoa henkilöstölle riippumatta siitä, missä toimipisteessä he operoivat. Tämä on tärkeää etenkin silloin, kun henkilöstö on hyvin liikkuvaa. 


Paikallinen yhteistyökumppani mahdollistaa nopean palvelun

Yksi Citecin suurimmista toimipisteistä sijaitsee Vaasassa, jossa on myös eniten monitoimilaitteita. Viertola korostaa, että yhteistyöstä paikallisen toimijan kanssa koituu yritykselle monenlaisia hyötyjä.

– Kun laitteiden toimivuudessa on ollut epävarmuutta, niin niitä on huollettu. Olemme aina saaneet huollon paikalle riittävän nopeasti. Muihin toimipisteisiin ei tule huolto Vaasasta, vaan paikallisen alihankkijan kautta, ja sekin on toiminut hyvin. Laitteiden vikatiheys on ollut aivan minimaalinen. Minä sanoisin, että palvelun laatu on erittäin hyvä.

Paikallisuus on Viertolan mielestä valttia myös yhteistyön tason kannalta.

– Mielestäni on tärkeää, että voimme keskustella ja tavata kasvotusten. Ekman Systemsin avainhenkilöt ovat aina tavoitettavissa. Meillä on yleensä pari kertaa vuodessa tapaaminen, jossa katsotaan, onko jotain oleellista muutettavaa ja varmistetaan, että kaikki toimii. Kaikissa tilanteissa olen saanut hyvää palvelua ja riittävän nopeasti.

Viertolan mukaan yhteistyö Ekman Systemsin kanssa on tuonut varmuutta Citecin toimintoihin. 

– Sanoisin, että tärkein tehtävä, jonka Ekman Systems on ratkaissut, on toimintavarma ja keskeytymätön tulostus, skannaus ja kopiointi. Tällä tavalla Ekman Systems on auttanut ja tukenut meitä liiketoiminnassamme.



             



            

Loading...